אופני לייסגר להרים

אופניים חשמליים – מה אומר החוק החדש?

יותר ויותר ישראלים כבר עברו להשתמש באופניים חשמליים באופן יומיומי, אולם במשך למעלה מ- 5 שנים נושא הרכיבה על אופניים אלה לא הוסדר באופן חוקי – עד שביולי 2014 ועדת הכלכלה אישרה את התקנות של משרד התחבורה, ובתחילת ספטמבר הן נכנסו לתוקף.
על פי התקנות החדשות הרכיבה על אופניים חשמליים מותרת לבני 16 ומעלה, המהירות המקסימלית שלהם מוגבלת ל- 25 קמ"ש (המנוע מפסיק את פעולתו כשהאופניים מגיעים למהירות זו) והמנוע הוא בעל הספק של עד 250 וואט. לגבי אביזרי בטיחות, החוק מחייב התקנת פעמון או צופר וכן פנס אחורי, פנס קדמי ומחזירי אור. בנוסף יש לסמן באופן בולט על השלדה את עובדת היותם של האופניים "בעלי מנוע עזר".
מבחינת המקומות בהם ניתן לרכב על אופניים חשמליים על פי החוק, הרי שמדובר בשבילים ייעודיים לאופניים (שלמרבה השמחה הולכים ומתרבים אם כי אין ספק שיש עוד מקום רב לשיפור ולשבילים נוספים) או בצידי הכביש בדרכים עירוניות.

אחד הנושאים הטעונים בתחום האופניים חשמליים הוא רכיבה על מדרכות. התקנות החדשות אוסרות על כך, אולם נכון לעכשיו לא ברור האם האכיפה בנושא זה תהיה מחמירה (התערבות של פקח או שוטר בכל מקרה של שימוש באופניים חשמליים על מדרכות) או מקלה (רק כשהרכיבה מסכנת הולכי רגל).
יש לציין כי התקנות שנכנסו לתוקף ב- 1.9.2014 אינן כוללות חובת חבישת קסדה – אולם משרד התחבורה פועל לקידום הצעת חוק שתחייב זאת, ולמעשה גם ללא חובה חוקית בהחלט מומלץ להשתמש בקסדה בכל פעם שעולים על אופניים בעלי מנוע.